Van egy olyan módszertan, amely játékos elemeket felhasználva, élményeken keresztül tárja fel egy csoport rejtett dinamikáit, turbózza fel a kreativitást, erősíti a csapatösszetartást és kimondatja a kimondatlan problémákat. Ez a LEGO Serious Play módszertan, amelynek kiemelt helye van vállalati környezetben is.
Ahogy ebben vagy ebben a cikkben olvashattuk, a játék és az élményszerzés ugyanúgy a felnőttek terepe, mint a gyerekeké. Ha játszunk, egy másik énünkkel vagyunk jelen, nemcsak kikapcsolódunk, de megmutatjuk egy másik oldalunkat is. A játékos környezet egy remek és veszélytelen terep arra, hogy ezt az oldalunkat megmutatva fel tudják mérni, hogy milyen a szerepünk egy csapatban, hogyan hozunk döntést, és miként viselkedünk egyes helyzetekben. A csapatépítő programok egyik új eleme, a LEGO Serious Play módszertan az építés révén közös gondolkodásra buzdít.
LEGO Serious Play módszertan

Az LSP alkalmas arra, hogy egy csapat megértsen és rendbe tegyen aktuális helyzeteket, feltárjon problémákat, kitűzzön célokat és megvalósításokat. Remek eszköz szervezetek számára stratégiák megalkotásához, problémák megoldásához, tervezéshez. A csapat facilitátora kérdéseket tesz fel, a játékosok pedig válaszként építeni kezdenek LEGO® elemek használatával. A kis építőelemek használata egy projektív felületet biztosít, melynek segítségével új tapasztalatokra tehetnek szert a munkatársaikkal és a szervezettel kapcsolatban. Könnyebben feltárhatók az egyes emberek, csoportok, csapatok közötti kapcsolódások és kapcsolatok, belső és külső dinamikák.
Gamification
Az egész módszertan a Gamification-on alapul, amely játékos elemek (építőkockák, pontok, jelvények, ranglisták stb.) használatát veti be egy nem-játékos környezetben (HR, oktatás, marketing). Ilyen környezet egy cég.
Gamification elemeket használhatunk csapatszinten, vagy a szolgáltatások érdekesebbé, izgalmasabbá tételében. A játékosítás segíti a toborzásban és a megtartásban is. Kitűnik a többi módszer közül, élvezetes, izgalmas formában köti le a játékos figyelmét, s kvázi mézesmadzagként húzza be a vállalathoz az ígéretes jelöltet. A folyamatra szabott játék során pontokat szerezhetnek a “játékosok”, rangokat érhetnek el, illetve különféle jutalmak járnak a szintek átlépésekor, célok teljesítésekor.
A gamifikáció használható a meglévő alkalmazottak esetében is, mondjuk a tréningeken tanultak eredményesebb elsajátítására, illetve a lojalitás növelésére. Ha a munka egyben szórakozássá, élménnyé válik, akkor nő a hatékonyság és az elköteleződés, vagyis sikeresebben tartható meg a fiatal munkaerő is.
Gamification és LEGO®
A LEGO® kutatói közel 20 évig dolgoztak üzleti tanácsadókkal és gyakorló üzletemberekkel egyfajta játékos módszer kidolgozásán.
A LEGO® Serious Play® módszertan azon a meggyőződésen alapul, hogy egy adott szervezeten belül mindenkinek lehetőséget kell adni arra, hogy hozzájáruljon a döntésekhez, hozzászóljon a folyamatokhoz. Ebben a LEGO® elemek csak egyfajta katalizátorok, hiszen olyan beszélgetéseket-folyamatokat indíthatnak el, melyek másként rejtve maradnának. Az építőkockák segítségével felépített modelleken keresztül az egymással kapcsolatos dinamikáról beszélgetnek a játékosok egy facilitátor segítségével, anélkül, hogy a személyes érzelmeiket belevonnák. Ettől olyan sikeres ez a játékos, élményalapú módszertan.
Mikor érdemes kipróbálni a LEGO® Serious Play® módszert?
- Amikor a cég feloldhatatlannak tűnő szervezeti problémákkal szembesül.
- Amikor egy csapat hosszú ideje nem tud megoldani egy problémát.
- Amikor egy csapat célja a kreativitás fejlesztése.
- Amikor egy új folyamatot kell megtervezni.
- Amikor a kommunikáció és a hatékony együttműködés a cél.
- Amikor mindenki véleménye fontos.
- Nem kell mindig tét, elég, ha csak jót szórakozna a csapat egy kreatív módszer segítségével.
A LEGO® Serious Play® módszertan célja, hogy a csapaton belül elősegítse a kreatív gondolkodást, és azt alternatív módú problémafeltárást. A csoportok tagjai azáltal, hogy a gondolataik megfogalmazására szavak helyett elsősorban LEGO® elemeket használhatnak, hatékonyabban tudják azokat kommunikálni. Érdemes tehát kipróbálni ezt az élményalapú módszert, ha új szemszögből szeretnénk megközelíteni a problémákat, fejleszteni a csapattagok között az együttműködést és sikeresebbé szeretnénk tenni a cégünket.