Van egy olyan módszertan, amely játékos elemeket felhasználva, élményeken keresztül tárja fel egy csoport rejtett dinamikáit, turbózza fel a kreativitást, erősíti a csapatösszetartást és kimondatja a kimondatlan problémákat. Ez a LEGO ® Serious Play ® módszertan, amelynek kiemelt helye van vállalati környezetben is.
Ahogy ebben vagy ebben a cikkben olvashattuk, a játék és az élményszerzés ugyanúgy a felnőttek terepe, mint a gyerekeké. Ha játszunk, egy másik énünkkel vagyunk jelen, nemcsak kikapcsolódunk, de megmutatjuk egy másik oldalunkat is. A játékos környezet egy remek és veszélytelen terep arra, hogy ezt az oldalunkat megmutatva fel tudják mérni, hogy milyen a szerepünk egy csapatban, hogyan hozunk döntést, és miként viselkedünk egyes helyzetekben. A csapatépítő programok egyik új eleme, a LEGO ® Serious Play ® módszertan az építés révén közös gondolkodásra buzdít.
LEGO ® Serious Play ® módszertan

Az LSP alkalmas arra, hogy egy csapat megértsen és rendbe tegyen aktuális helyzeteket, feltárjon problémákat, kitűzzön célokat és megvalósításokat. Remek eszköz szervezetek számára stratégiák megalkotásához, problémák megoldásához, tervezéshez. A csapat facilitátora kérdéseket tesz fel, a játékosok pedig válaszként építeni kezdenek LEGO elemek használatával. A kis építőelemek használata egy projektív felületet biztosít, melynek segítségével új tapasztalatokra tehetnek szert a munkatársaikkal és a szervezettel kapcsolatban. Könnyebben feltárhatók az egyes emberek, csoportok, csapatok közötti kapcsolódások és kapcsolatok, belső és külső dinamikák.
Gamification
Az egész módszertan a Gamification-on alapul, amely játékos elemek (építőkockák, pontok, jelvények, ranglisták stb.) használatát veti be egy nem-játékos környezetben (HR, oktatás, marketing). Ilyen környezet egy cég.
Gamification elemeket használhatunk csapatszinten, vagy a szolgáltatások érdekesebbé, izgalmasabbá tételében. A játékosítás segíti a toborzásban és a megtartásban is. Kitűnik a többi módszer közül, élvezetes, izgalmas formában köti le a játékos figyelmét, s kvázi mézesmadzagként húzza be a vállalathoz az ígéretes jelöltet. A folyamatra szabott játék során pontokat szerezhetnek a “játékosok”, rangokat érhetnek el, illetve különféle jutalmak járnak a szintek átlépésekor, célok teljesítésekor.
A gamifikáció használható a meglévő alkalmazottak esetében is, mondjuk a tréningeken tanultak eredményesebb elsajátítására, illetve a lojalitás növelésére. Ha a munka egyben szórakozássá, élménnyé válik, akkor nő a hatékonyság és az elköteleződés, vagyis sikeresebben tartható meg a fiatal munkaerő is.
Gamification és LEGO kockák
A LEGO ® kutatói közel 20 évig dolgoztak üzleti tanácsadókkal és gyakorló üzletemberekkel egyfajta játékos módszer kidolgozásán.
A LEGO ® Serious Play ® módszertan azon a meggyőződésen alapul, hogy egy adott szervezeten belül mindenkinek lehetőséget kell adni arra, hogy hozzájáruljon a döntésekhez, hozzászóljon a folyamatokhoz. Ebben a LEGO ® elemek csak egyfajta katalizátorok, hiszen olyan beszélgetéseket-folyamatokat indíthatnak el, melyek másként rejtve maradnának. Az építőkockák segítségével felépített modelleken keresztül az egymással kapcsolatos dinamikáról beszélgetnek a játékosok egy facilitátor segítségével, anélkül, hogy a személyes érzelmeiket belevonnák. Ettől olyan sikeres ez a játékos, élményalapú módszertan.
Mikor érdemes kipróbálni a LEGO® Serious Play® módszert?
- Amikor a cég feloldhatatlannak tűnő szervezeti problémákkal szembesül.
- Amikor egy csapat hosszú ideje nem tud megoldani egy problémát.
- Amikor egy csapat célja a kreativitás fejlesztése.
- Amikor egy új folyamatot kell megtervezni.
- Amikor a kommunikáció és a hatékony együttműködés a cél.
- Amikor mindenki véleménye fontos.
- Nem kell mindig tét, elég, ha csak jót szórakozna a csapat egy kreatív módszer segítségével.
A LEGO® Serious Play® módszertan célja, hogy a csapaton belül elősegítse a kreatív gondolkodást, és azt alternatív módú problémafeltárást. A csoportok tagjai azáltal, hogy a gondolataik megfogalmazására szavak helyett elsősorban LEGO® elemeket használhatnak, hatékonyabban tudják azokat kommunikálni. Érdemes tehát kipróbálni ezt az élményalapú módszert, ha új szemszögből szeretnénk megközelíteni a problémákat, fejleszteni a csapattagok között az együttműködést és sikeresebbé szeretnénk tenni a cégünket.